Poslanicima varijabile isplaćene mimo prijedloga kolegijuma, Skupština Sindikalnoj organizaciji bez objašnjenja uplatila 250 hiljada
Skupština Crne Gore nije dovoljno transparentno finansirala Sindikalnu organizaciju kojoj je tokom 2023. godine uplaćeno 250 hiljada eura - a do danas nije jasno u koju svrhu.
To proizilazi iz revizije Godišnjeg finansijskog izvještaja i revizije usklađenosti poslovanja Skupštine Crne Gore za 2023. godinu.
- Na račun Sindikalne organizacije Skupštine Crne Gore je u toku 2023. uplaćeno ukupno 250.000,00 eura na osnovu zahtjeva Sindikalne organizacije za potrebe realizacije sindikalnih aktivnosti. U raspoloživoj dokumentaciji nije navedeno u koje svrhe će se sredstva koristiti i nema povratnih informacija kako su sredstva utrošena – istakli su u DRI.
Ukazujući da uslovi ovog finansiranja nijesu jasno regulisani, u DRI su kazali da služba Skupštine zahtjevom za budžetskim sredstvima za 2023. godinu nije planirala sredstva za ove svrhe.
- Već su obezbijeđena na način što su u toku godine vršena preusmjeravanja kojim su sredstva raspoređena na računu 4319- Ostali transferi institucijama uvećana za 200.500,00€ - dodaje se u izvještaju DRI.
VARIJABILE BEZ KOLEGIJUMA
Varijabilni dio zarade se, kako se navodi u reviziji, isplaćivao poslanicima zbog dodatnog angažovanja u radu Kolegijuma predsjednika Skupštine Andrije Mandića - zbog značajnog doprinosa u aktivnostima radnih tijela i zbog dodatnog angažovanja - a na osnovu rješenja koja je donosio generalni sekretar Skupštine Aleksandar Klarić.
- Dokumentacija na osnovu koje se isplaćivao varijabilni dio zarade poslanicima ne sadrži predlog Kolegijuma predsjednika Skupštine za isplatu varijabilnog dijela zarade, što nije u skladu sa čl. 4 Odluke o varijabilnom dijelu zarade za poslanike Skupštine Crne Gore – poručili su u DRI.
Oni su preporučili generalnom sekretaru Skupštine Aleksandru Klariću da rješenja o varijabilnom dijelu donosi na osnovu predloga Kolegijuma Skupštine, kako je propisano čl. 4 Odluke o varijabilnom dijelu zarade za poslanike Skupštine Crne Gore.
U DRI su ukazali da su na početku 27. i 28. Saziva donijeti zaključci kojima je Kolegijum predsjednika Skupštine Crne Gore ovlastio generalnog sekretara da članovima Kolegijuma
obračunava i isplaćuje varijabilni dio zarade na mjesečnom nivou, kao i da se spisak poslanika koji su ostvarili pravo na varijabilni dio zarade dostavlja na mjesečnom nivou.
- Rješenja o varijabilnom dijelu zarade za generalnog sekretara Skupštine potpisivala je zamjenica generalnog sekretara, što nije u skladu sa čl. 31 Zakona o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, gdje je navedeno da rješenje o zaradi za lica koja su izabrana, imenovana ili postavljena u skladu sa propisima, donosi organ odnosno radno tijelo koje ih je izabralo, imenovalo ili postavilo – dodaje se u reviziji DRI.
NEZAKONITO 57 ODSTO UGOVORA O DJELU
Osim preporuke za varijabilni dio zarade, Državna revizorska institucija (DRI) izdala je Skupštini Crne Gore i sedam preporuka koje se odnose na imovinu, izvršenje budžeta, upravljanje ugovorima o djelu.
Tako je revizijom utvrđeno da postoji oko 57 odsto ugovora o djelu za obavljanje poslova za koje su sistematizovana radna mjesta kurirski poslovi, poslovi vozača, poslovi upisničara u službi Pisarnice, higijeničarke, poslovi vezani za skupštinski Bife.
To, kako se navodi u izvještaju DRI, Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji Službe Skupštine nije u skladu sa Zakonom o državnim službenicima i namještenicima kojim je definisan postupak zasnivanja radnog odnosa i popuna radnih mjesta u organima državne uprave.
Skupština bi trebalo da ugovore sa fizičkim licima, bez zasnivanja radnog odnosa, zaključuje samo za poslove za koje nijesu sistematizovana radna mjesta, kao i poslove koji nijesu iz osnovne nadležnosti državnog organa.
- Odnosno da za sva nova zapošljavanja primjenjuje Zakon o državnim službenicima i namještenicima. U zahtjevu za dodjelu budžetskih sredstva za izdatke po osnovu isplate ugovora o djelu nije dato obrazloženje procijenjenih izdataka na ovoj poziciji, tj. nema definisane aktivnosti, broj izvršilaca i očekivanih efekata angažovanja lica po osnovu ugovora o djelu, što nije u skladu sa čl. 30 tačka 7 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti – ističe se u reviziji.
Nadležni Kolegijum, koji čine rukovodilac Branislav Radulović i član Milan Dabović, utvrdio je da bi Skupština Crne Gore do 4. novembra ove godine trebalo da izradi i dostavi DRI plan aktivnosti za realizaciju preporuka - i da do 4. aprila 2025. godine izvijesti DRI o preduzetim radnjama po izrađenim i dostavljenim preporukama.
SKORO 165 HILJADA ZA ODRŽAVANJE OBJEKATA
U reviziji Godišnjeg finansijskog izvještaja i reviziji usklađenosti poslovanja Skupštine Crne Gore za 2023. godinu piše da je Skupština Crne Gore za održavanje građevinskih objekata utrošila 164.837.22 eura.
To, kako ističu u DRI, nije u skladu sa članom 3 Uredbe o uslovima i načinu korišćenja službenih zgrada i poslovnih prostorija u svojini Crne Gore.
Njima je propisano da se o investicionom i tekućem održavanju „zgrade Skupštine Crne Gore i prostorija u toj zgradi stara organ uprave nadležan za imovinu (Uprava za imovinu) u skladu sa sredstvima obezbijeđenim za tu namjenu u budžetu Crne Gore“.
U tom smislu DRI je preporučila Službi Skupštine da, u saradnji sa Upravom za državnu imovinu - kao nadležnim organom, obezbijedi da se održavanje zgrade koju koristi Skupština Crne Gore, vrši u skladu sa Uredbom o uslovima i načinu korišćenja službenih zgrada i poslovnih prostorija u svojini Crne Gore.
NEIZMIRENE OBAVEZE
Neizmirene obaveze formirane u 2023. godini a dospjele za plaćanje do kraja godine su iznosile 3.340,26 eura.
- A to su obaveze za: porez na zarade - 40,97 eura; doprinosi na teret zaposlenog – 109,25 eura; doprinos na teret poslodavca 38,70 eura; opštinski prirez - 6,15 eura; rashodi za administrativni materijal - 1.216,52 eura; službena putovanja - 480,00 eura; reprezentacija – 343,91 eura; usluga stručnog usavršavanja – 127,26 eura i ostale usluge 977,50 eura – navodi se u reviziji.
Programski budžet Skupštine Crne Gore, kako se navodi u reviziji DRI, ne sadrži indikator učinka za potprogram „Stručni i operativni poslovi Skupštine Crne Gore“ - što nije u skladu sa tačkom 8, stav 1, čl. 6 Odluke o načinu pripreme i sadržaju programskog budžeta potrošačkih jedinica.
- Indikatori učinka nijesu definisani za sve aktivnosti čija realizacija treba da doprinese ostvarenju postavljenih ciljeva. U Izvještaju o realizaciji programskog budžeta su prezentovani podaci za indikator učinka za program „Vršenje zakonodavne vlasti“, ali nema podataka koji se odnose na indikatore učinka potprograma i aktivnosti, što otežava upoređivanje napretka u odnosu na plan (bazni indikator u odnosu na ciljnu vrijednost), odnosno procjenu uspješnosti realizacije programskog budžeta – dodaju u DRI.
NOTEBOOK-OVI I LED EKRANI
Rješenjem o prihvatanju popisa je prihvaćen prijedlog za otpis i isknjižavanje pokretnih stvari ukupne vrijednosti 43.171,29 eura - notebook-ovi i mobilni telefoni koji su označenih kao manjak, a koji su dati na korišćenje bivšim poslanicima i zaposlenim - od kojih neki više nijesu zaposleni u Skupštini.
- Izvršen je otpis i isknjižavanje pokretnih stvari, a da nije utvrđeno da su iste izgubile vrijednost, odnosno da nemaju upotrebnu vrijednost, što nije u skladu sa čl. 8 Uputstva o bližem načinu vršenja popisa pokretnih i nepokretnih stvari u državnoj svojini, koji propisuje da Komisija može u izvještaju da predloži otpis i isknjižavanje stvari za koju je utvrđen manjak i koja nema upotrebnu vrijednost – dodaje se u reviziji.
Uvidom u dokumentaciju utvrđeno je da je otpisan i isknjižen određeni broj notebook-ova koji su dati poslanicima na korišćenje, a koje su poslanici bili obavezni da vrate Službi Skupštine jer nijesu stekli pravo raspolaganja istim, što nije u skladu sa Odlukom o sticanju prava korišćenja i prava raspolaganja službenim notebook-om poslanika u Skupštini Crne Gore.
- U evidenciji pokretne imovine koju vodi Služba Skupštine nema podataka o sredstvima koja su nabavljena u 2023. godini (LED ekrani), što nije u skladu sa čl. 44 Zakona o državnoj imovini. Subjekt revizije je dostavio Odluku o uknjženju deset LED ekrana (br. 00-55-2- 2/24-1/54) od 24.07.2024. godine – istakli su u DRI.
MATERIJALNI EFEKAT
Radulović i Dabović su, uz skretanje pažnje i uslovno mišljenje na pravilnost poslovanja, izrazili pozitivno mišljenje na Godišnji finansijski izvještaj Skupštine Crne Gore za 2023. godinu.
- Revizijom pravilnosti poslovanja Skupštine Crne Gore utvrđene su neusklađenosti koje imaju materijalan, ali ne i prožimajući efekat – ocijenili su Radulović i Dabović.
Neusklađenosti su utvrđene u odnosu na Zakon o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, Zakon o državnim službenicima i namještenicima, Uredbu o uslovima i načinu korišćenja službenih zgrada i poslovnih prostorija u svojini Crne Gore, Uputstvo o bližem načinu vršenja popisa pokretnih i nepokretnih stvari u državnoj svojini, Odluku o sticanju prava korišćenja i prava raspolaganja službenim notebook-om poslanika u Skupštini Crne Gore i Odluke o varijabilnom dijelu zarade za poslanike Skupštine Crne Gore.